Wat is een ideaal vetpercentage voor voetballers?

04-04-2021
€9,95 €19,95
€19,95
snelheid slaap kracht fitness checklist thuistrainen voetbaltraining techniektraining €77,95 €122,84
€19,95
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,95
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €19,95
€19,95
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,95
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,95
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,95
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Voetballers zijn er in alle soorten en maten. Van extreem gespierde voetballers als Adama Traoré en Cristiano Ronaldo, tot smalle behendige voetballers als Ryad Mahrez.

Hoe dan ook is het als voetballer belangrijk dat je je ‘thuis’ in je lichaam voelt, want met je lichaam zou je het uiteindelijk moeten gaan doen.

In een eerdere blog werd al duidelijk dat Cristiano Ronaldo een vetpercentage heeft van 7%. Weinig voetballers zullen tot zo’n laag vetpercentage komen, maar dat is ook absoluut niet nodig.

Ideaal vetpercentage

Het ideale vetpercentage van een voetballer schommelt tussen de 8% en 12%. Wanneer je hieronder of hierboven zit, betekent het niet gelijk dat je dit zo snel mogelijk moet veranderen.

Dit gemiddelde is namelijk puur gebaseerd op metingen die zijn verricht in verschillende profcompetities. In de Premier League is het gemiddelde vetpercentage bijv. 10,2%. In de Schotse Premier League ligt het percentage echter weer veel hoger: 14,2%.

Het kan dus zijn dat jouw vetpercentage hoger of lager is dan dit gemiddelde. Afhankelijk van de grote van dit verschil, kan dit uiteraard wel bepaalde risico’s met zich meebrengen.

 

 

Vrouwen

Omdat vrouwen van nature meer vet opslaan in hun lichaam, gelden er voor vrouwen andere gemiddelden. Zo kan een te laag vetpercentage (lager dan 8%) negatieve gevolgen hebben voor de menstruatie van een vrouw. Er is nog veel onduidelijk over wat een ideaal vetpercentage voor een vrouwelijke voetballer zou moeten zijn, maar het ligt ongeveer tussen de 10% en 18%.

Een te laag vetpercentage?

Een te laag vetpercentage is meestal het resultaat een negatieve energiebalans (je eet minder dan je lichaam nodig heeft). Wanneer je dit te lang doet, kan dit naast vermoeidheid en een hogere blessuregevoeligheid leiden tot een structureel tekort aan micronutriënten (vitaminen en mineralen). Hierdoor word je lichaam zwakker.

Een te hoog vetpercentage?

Een te hoog vetpercentage is meestal het resultaat van een positieve energiebalans (je eet meer dan je lichaam nodig heeft). Een te hoog vetpercentage kan tot verschillende problemen leiden. Omdat je zwaarder weegt, word je automatisch minder snel, minder wendbaar en verander je moeilijker van richting. Dit zijn essentiële handelingen voor voetballers, dus zal het direct invloed hebben op je voetbalprestaties.

“Ik wil mijn vetpercentage verlagen”

Om je vetpercentage te verlagen is het belangrijk om hard te trainen heel goed om je voeding te letten. Voeding is zeker 80% bepalend en trainingen slechtst 20%. In het e-book Voeding leggen we uit hoe je door je caloriebehoefte aan te passen je vetpercentage kunt verlagen.


Wil jij fysiek steker worden en als een echte profatleet in de gym trainen? Dan kan het trainingsprogramma Gym Routine je volledig op weg helpen om het maximale uit jouw fysiek te halen.

fysiek sterker worden duelkracht verbeteren voetbal krachttraining schema

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 4289 stemmen Nee: 6174 stemmen