Waarom een laag vetpercentage belangrijk is voor voetballers

19-10-2020
€19,99
voetballoopbaan €67,97 €102,94
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,99
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,99
€19,99
€19,99
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,99
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €19,99
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,99
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Iedereen heeft lichaamsvet en het is absoluut een essentieel onderdeel van je lichaam, maar in de voetballerij komen we af toen spelers tegen die toch echt té veel vet op hun lichaam hebben zitten. In het profvoetbal wordt er streng gecontroleerd overgewicht en kun je er flinke boetes voor krijgen van de club, maar in het amateurvoetbal wordt daar vrij weinig aandacht aan besteed.

Om beter te kunnen presteren tijdens de trainingen en wedstrijden is belangrijk om over een fit lichaam te beschikken. Kijk maar eens in het profvoetbal. Spelers als Cristiano Ronaldo zijn al over de 30 jaar oud, maar nog steeds behoorlijk fit. Zijn vetpercentage ligt bijvoorbeeld rond de 8%.

Een ideaal vetpercentage van een voetballer, afhankelijk van je positie in het veld, ligt tussen de 8% en 12%. Voor keepers is dit tussen de 10% en 17% en voor vrouwen tussen de 10% en 18%.

Los van het feit dat het hebben van een laag vetpercentage natuurlijk ook zijn nadelen kan hebben, heb je als profvoetballer een laag vetpercentage nodig om maximaal te kunnen presteren.

Minder snel

Hoe meer onnodig vet je op je lichaam hebt zitten, hoe minder snel je kunt sprinten in het veld. Op bijna iedere positie in het veld is het belangrijk om goed en maximaal te kunnen sprinten, dus je prestaties zullen absoluut verbeteren als je een lager vetpercentage hebt.

 


 

Minder explosief

Explosiviteit komt veel aan bod in een voetbalwedstrijd. Denk maar eens aan kopduellen, omschakeling (counter aanvallend of verdedigend), reflex als keeper, standaard-situaties en nog veel meer. Je moet explosief kunnen positioneren en springen in dit soort situaties en met onnodig veel lichaamsvet zul je hier veel hinder aan bevinden.

Vetpercentage verlagen?

Zorg dat je goed op je voeding let als je wilt afvallen. Berekenen je dagelijkse caloriebehoefte en zorg dat je daar over een bepaalde periode 5% tot 10% onder zit. Eet dus niet na iedere wedstrijd of training een broodje frikandel speciaal, maar probeer je meer te focussen op een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Daarnaast zul je tijdens de trainingen extra meters moeten maken en misschien extra moeten trainen om de juiste resultaten te kunnen behalen. In het e-book Voeding gaan we uitgebreid in over Voeding voor voetballers en kun je makkelijk voor jezelf een professioneel voedingsplan samenstellen.


Wil je meer te weten komen over hoe je voeding kunt inzetten om je voetbalprestaties te verbeteren? Het e-book Voeding geeft je een duidelijk en compleet beeld bij de relatie tussen voeding en presteren.

voetballoopbaan trainingsprogramma over voeding gavin manders

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 3362 stemmen Nee: 4988 stemmen