Hoeveel water drinken voor een training of wedstrijd?

07-06-2021
€19,95
snelheid slaap kracht fitness checklist thuistrainen voetbaltraining techniektraining €77,95 €122,84
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,95
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,95
€19,95
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €19,95
€19,95
€19,95
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,95
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,95
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

We snappen inmiddels allemaal wel dat het hartstikke belangrijk is om voldoende vocht binnen te krijgen voordat je een training of wedstrijd gaat voetballen. Ieder voetbalteam beschikt daarom tegenwoordig wel over een setje bidons die standaard worden gevuld en in de dugout worden geplaatst. Heel goed.

Maar hoeveel water moet je nou eigenlijk drinken voor, tijdens en na de training/wedstrijd? Je kunt hier op verschillende manieren achterkomen.

De organische graadmeter

De meest natuurlijke manier om je vochtbalans te controleren is door middel van je urine. Heb je een lichte kleur urine, dan is je vochtbalans goed. Heb je een gele kleur urine, drink dan 250-500 ml water. Heb je een hele donkere kleur urine (komt niet vaak voor), drink dan 800-1000 ml water.

De nauwkeurige graadmeter

Is je vochtbalans voor de training/wedstrijd gewoon goed? Dan heb je aan een paar slokjes water al voldoende. Maar tijdens de training ga natuurlijk je via je zweet vocht verliezen. Dit vocht zul je ook weer moeten aanvullen.

Je kunt je verloren vochtverlies nauwkeurig opmeten door voor en na de training op een weegschaal te staan. Hierdoor kun je namelijk je verschil in lichaamsgewicht inzien. Dit geeft aan hoeveel vocht je hebt verloren. Het verschil in gewicht vermenigvuldig je keer 1,5. De uitkomst hiervan geeft aan hoeveel vocht je moet drinken. (Weeg jezelf wel zonder kleren, want er komt tijdens de training zweet in je kleren waardoor je kleren na de training zwaarder wegen dan voor de training.)

Voorbeeld

Voor de wedstrijd weeg je 75,6 kg en na de wedstrijd weeg je 75 kg. Dit betekent dus dat je 0,6 kg bent ‘afgevallen’. Die 0,6 vermenigvuldig je keer 1,5 (0,6 x 1,5 = 0,9). Je moet dus 0,9 liter water drinken om je vochtbalans weer op orde te krijgen.

 


 

Zomers weer

Je beschikt natuurlijk niet altijd over een weegschaal en helemaal tijdens warme weersomstandigheden is het belangrijk om voldoende te drinken. Je verliest namelijk veel meer vocht bij hogere temperaturen en wanneer je je vochtbalans niet in orde houdt kan dit negatieve gevolgen hebben op je prestaties.

Probeer daarom in dit soort situaties altijd de ‘organische graadmeter’ te gebruiken en controleer op basis van je urine of je vochtbalans in orde is. Is die goed, maar heb je alsnog dorst? Zorg dat je kleine slokken water neemt en drink geen grote bulken. Anders kan het water namelijk gaan klotsen in je maag en dat is zeker geen fijn gevoel tijdens het voetballen.


Wil je meer te weten komen over hoe je voeding kunt inzetten om je voetbalprestaties te verbeteren? Het e-book Voeding geeft je een duidelijk en compleet beeld bij de relatie tussen voeding en presteren.

voetballoopbaan trainingsprogramma over voeding gavin manders

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 4588 stemmen Nee: 6592 stemmen