De afstanden die een voetballer gemiddeld loopt per wedstrijd

17-02-2021
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €9,95 €19,95
€9,95 €19,95
€19,95
voetballoopbaan €69,95 €102,70
€19,95
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,95
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,95
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,95
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,95
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Altijd al benieuwd geweest naar hoeveel kilometer voetballers gemiddeld lopen tijdens een voetbalwedstrijd? Als voetballer leef je vaak helemaal op in de wedstrijd en heb je geen idee hoeveel je eigenlijk loopt.

Je krijgt vaak momenten dat je even buiten ademt bent. Maar zodra er een belangrijk omschakelmoment is, zul je toch weer alles moeten kunnen geven. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de prestaties van voetballers en die hebben tot de volgende resultaten geleid:

Gemiddelde prestatiecijfers voetballers

Een voetbalspeler voert in een wedstrijd van 90 minuten gemiddeld 1300 acties uit waarvan 200 sprints. De gemiddelde afstand die een voetballer loopt ligt rond de 12km. 9km daarvan is op een gemiddelde intensiteit en 3km op een hoge intensiteit.

Vermoeidheid

Gedurende een wedstrijd loopt een voetballer steeds minder i.vm. vermoeidheid. Zowel de sprints als de loopafstanden nemen behoorlijk af. In de tweede helft worden er zo’n 15% minder sprints getrokken ten opzichte van de eerste helft.

Om ook in de tweede helft goede prestaties te kunnen leveren, is het belangrijk om hier goed op te trainen. Door voetbalspecifieke trainingen te doen, kun jij in de tweede helft je vermoeidheid uitstellen, meer sprints leveren en je techniek onder vermoeidheid hoog houden.

Herstel

Het duurt twee dagen (48 uur) voordat een voetballer volledig is hersteld van een voetbalwedstrijd. De dag na de wedstrijd (24 uur later) begint de speler te herstellen. Dit herstelproces zou je kunnen versnellen door een hersteltraining (actief herstel) te doen. Hierbij is het wel belangrijk dat je op een rustig en eentonig tempo gaat trainen en het liefst niet langer dan 30-45 minuten.


Wil jij individueel werken aan je start- en reactiesnelheid, versnelling, explosiviteit en topsnelheid? Bestel dan het trainingsprogramma Snelheid & Explosiviteit via de afbeelding hieronder!

train je snelheid explosiviteit topsnelheid versnelling

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 3956 stemmen Nee: 5772 stemmen