5 tips om mentaal sterker te worden

20-05-2020
trainingsprogramma schema voor voetballers €19,99
voetballoopbaan €69,99 €102,94
€19,99
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,99
€19,99
€19,99
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,99
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,99
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Veel voetballers beseffen op jonge leeftijd vaak nog niet hoe belangrijk je mentale kracht is om het uiterste uit je voetbalcarrière te halen. Het trainen van je fysieke en technische vaardigheden is zeker belangrijk, maar het trainen en ontwikkelen van je mentale kracht is nóg belangrijk.

Toch wordt dit onderdeel vaak overgeslagen of vergeten en daarom besteden we hier door middel van deze blog wat extra aandacht aan.

1. Leer omgaan met tegenslagen

Zit je al een tijdje om de bank en raak je gedemotiveerd? Of ben je geblesseerd en ben je in een dip terecht gekomen? Dit zijn momenten die je kunnen maken of breken. Iedere voetballer krijgt hier mee te maken. Het is daarom belangrijk om hier goed mee om te gaan. Je gaat goed met tegenslagen om door altijd positief te blijven. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel zeer belangrijk.

Je kunt bijv. positief naar je blessure kijken door met 100% inzet je hersteltraject in te gaan. Ga naar de fysio, train meerdere keren per week en luister goed naar je lichaam. Let tevens ook goed op je voeding en nachtrust.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Goodmorning this was one day after surgery, today I’m on one week! #GodstimingNotmine

Een bericht gedeeld door Memphis Depay (@memphisdepay) op

2. Leer van je fouten

Ieder mens maakt fouten en de ene fout is groter dan de andere. Ook voetballers krijgen hier mee te maken. Je kunt een fatale fout maken waardoor jullie de wedstrijd verliezen.

Je kunt een fout maken door een rode kaart te pakken waarmee je je team benadeeld. Zorg dat je dit soort fouten goed analyseert en doe er alles aan om je deze fouten niet nog een keer te maken.

3. Durf risico’s te nemen

Zowel binnen als buiten het veld moet je risico’s durven te nemen. Wees niet bang om iets verkeerd te doen en sta nieuwe uitdagingen niet in de weg. Zoals we bij punt 2 al beschreven maakt iedere voetballer fouten.

Hoe je vervolgens met deze fouten omgaat bepaalt of je jezelf ontwikkelt of niet. Maar deze fouten mogen er niet voor zorgen dat je geen risico’s meer durft te nemen. Zonder risico’s te nemen zul je namelijk nooit uitblinken en een wedstrijd kunnen beslissen.

4. Lees boeken

Met name autobiografieën zijn behoorlijk inspirerend voor voetballers. Boeken als Ik, Zlatan en Heart Of A Lion zijn boeken waarmee je als voetballer een inzicht krijgt in de vele valkuilen van een ervaren prof. Je leert hoe profs omgaan met tegenslagen en je krijgt nieuwe inzichten over hoe je jezelf beter kunt ontwikkelen

5. Mediteer of doe ademhalingsoefeningen

Veel voetballers moeten nog kennismaken met mediteren. Kobe Bryant sprak er al eerder over en meerdere profs zijn gestart met het beoefenen van yoga en meditatie om mentaal sterker te worden.

Door te mediteren leer je de rust in jezelf te vinden. Er bestaan honderden, dan wel duizenden manieren om te mediteren. Veel mensen combineren het met ademhalingsoefeningen, wat weer een positief effectief kan geven op zowel je (mentale en fysieke) gezondheid als je sportprestaties.

Wil jij jezelf als voetballer verbeteren op het gebied van snelheid, techniek, duelkracht, voeding en meer? Dan kunnen onze e-books en persoonlijke trainings- en voedingsschema’s op maat jou naar een hoger niveau tillen.

gavin manders voetballoopbaan

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 3019 stemmen Nee: 4358 stemmen