5 slechte gewoontes waar je per direct mee moet stoppen

18-10-2020
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €12,99 €19,99
€15,99 €19,99
voetballoopbaan €69,99 €102,94
trainingsprogramma schema voor voetballers €19,99
€19,99
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,99
€19,99
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,99
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,99
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Vrijwel iedereen heeft slechte gewoontes. Daar zijn we mensen voor. Maar sommige gewoontes zijn essentieel om jezelf af te leren als je een ‘next step’ in je leven wilt maken. Dit geldt ook voor voetballers met een profambitie.

Om jou op weg te helpen om het ontwikkelen tot een beter persoon, hebben wij hieronder een aantal slechte gewoontes omschreven waar jij wellicht wel werk van kan maken.

1. ‘S avonds laat keihard trainen

Trainen is goed. Je wordt er sterker en fitter van. Maar vlak voor het slapen gaan nog even keihard rammen is de sportschool, zal geen positief effect geven op je nachtrust. En je nachtrust is heilig aangezien je zonder optimaal herstel niks aan je keiharde trainingen hebt. Zorg daarom dat je tot minimaal 3-4 uur voordat je gaat slapen niet te zwaar traint.

2. Direct je telefoon pakken als je wakker wordt

Je telefoon pakken om de wekker uit te zetten of te kijken hoe laat het is, is niet erg. Maar direct nadat je wakker wordt je telefoon pakken om te kijken wat er op Instagram of de NU.nl gebeurd, is geen gezonde start van je dag.

Begin je dag nooit reactief, maar begin je dag actief. Word niet wakker met andermans leven, maar met je eigen leven. Sta op, poets je tanden, drink een kop thee, doe wat lichaamsoefeningen, neem een koude douche en de rest komt daarna wel.

3. Slechte voeding is huis halen

Het eten van slechte voeding hoort nou eenmaal tot onze Westerse levensstijl. Op zich is dat niet heel erg, zolang je maar de heilige 80/20-regel hanteert waarbij je 80% gezond en 20% minder gezond eet. Maar het structureel kopen en in huis opslaan van slechte voeding maakt het je bijna onmogelijk om die 80/20-regel te hanteren.

Zorg dus dat je geen voorraden met junkfood in huis haalt zoals diepvriespizza’s, zakken chips, koek, snoep etc. Koop in plaats daarvan lekker vers fruit zoals mango’s, ananassen, bananen, ongezouten nootjes etc.

 


 

4. Veel TV kijken

TV kijken is killing, helemaal de traditionele TV. Alhoewel je met on-demand TV veel meer de controle hebt over wat je wilt kijken, is er tegenwoordig dusdanig veel (onzinnige) content beschikbaar op kanalen als Netflix en YouTube dat je al snel de controle over het TV kijken verliest.

Je kunt er daarom beter voor kiezen om je aandacht te verleggen naar een interessant boek dan naar de ongelimiteerde Netflix-series.

5. Veel zitten

Wanneer je als mens wilt functioneren, moet je je als mens gedragen. Dit betekent dat je niet de hele dag moet zitten, want daar zijn wij als mensen niet voor gemaakt. Zorg dat je veel staat en loopt. Veel zitten blokkeert je doorbloeding en is vaak de oorzaak van Westerse welvaartsziektes zoals hart- en vaatziekten.

Een leuke manier om jezelf te stimuleren om meer te lopen is bijv. door gebruik te maken van een stappenteller en dagelijks minimaal 10.000-15.0000 stappen te behalen.


Wil jij jezelf als voetballer verbeteren op het gebied van snelheid, techniek, duelkracht, voeding en meer? Dan kunnen onze trainingsprogramma’s of persoonlijke trainings- en voedingsschema’s op maat jou naar een hoger niveau tillen.

gavin manders voetballoopbaan

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 3173 stemmen Nee: 4618 stemmen