5 belangrijke technieken om sneller te kunnen sprinten

24-07-2021
€9,95 €19,95
€19,95
snelheid slaap kracht fitness checklist thuistrainen voetbaltraining techniektraining €77,95 €122,84
voetballoopbaan gym routine krachttraining blessurgevoeligheid explosiviteit core training voetbal €19,95
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,95
€19,95
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €19,95
€19,95
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,95
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,95
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Als voetballer is het belangrijk om met en zonder bal goed te kunnen sprinten. Met de bal aan je voet is het moeilijker om voluit te kunnen sprinten dan zonder bal. Maar hoe kun je je sprints zonder bal optimaliseren?

Het komt als voetballer zelden voor dat je je maximale sprintsnelheid behaalt. Je maximale snelheid behaal je namelijk pas na 30 meter, terwijl een gemiddelde sprint tijdens een wedstrijd vaak niet langer is dan 15 meter. Toch is het zeer belangrijk om je sprints te optimaliseren en dat begint bij een goede techniek.

We hebben vijf verbeterpunten omschreven waar je op moet letten tijdens het sprinten. Daarnaast zal een goed trainingsprogramma waarbij met name de focus ligt op het trainen van je snelle spiervezels essentieel zijn om daadwerkelijk progressie te boeken met sprinten.

1. Sprint op je voorvoeten

In de voetballerij wordt je vaak aangeleerd om op je voorvoeten te lopen. Je kunt hierdoor makkelijker wegdraaien bij je tegenstanders en sneller reageren op een bal. Ook tijdens het sprinten is het belangrijk om op de ‘bal’ van je voeten te lopen, zodat je makkelijker je maximale sprintsnelheid kan behalen. Speedladder-oefeningen en springtouwen kunnen dit onderdeel verbeteren.

2. Hanteer de juiste lichaamshouding

Leun tijdens het sprinten lichtjes met je lichaam naar voren gaan. Zorg er wel voor dat je je hoofd omhoog houdt, zodat je het overzicht bewaart wat er om je heen gebeurt. Als voetballer moet je namelijk continue bewust zijn waar de bal is, waar je tegenstanders/medespelers lopen en waar dreiging is of kansen liggen.

3. Let op je ademhaling

Neus in, mond uit. Neus in, mond uit. Probeer goed op je ademhaling te letten zodat je genoeg zuurstof binnenkrijgt. Dit is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Hoe beter je je ademhaling onder controle krijgt, hoe langer je een sprint kunt volhouden.

4. Genereer meer kracht met je armen

Als je de juiste lichaamsbeweging hanteert kun je met je armen meer snelheid genereren. Zorg ervoor dat je tussen je bovenarm en je onderarm een hoek van 60 tot 90 graden houdt en zwaai met je armen lichtjes heen en weer. Probeer je armen tevens kort langs je lichaam te houden.

5. Sprint met lange grote passen

Langere passen (zonder bal) zorgen ervoor dat je minder grondcontact hebt waardoor je als het ware in de lucht ‘zweeft’. Als voetballer is het echter belangrijk dat je zowel met als zonder bal goed moet kunnen sprinten. Met de bal is het juist belangrijk dat je de bal kort aan je voeten houdt.


Wil jij individueel werken aan je start- en reactiesnelheid, versnelling, explosiviteit en topsnelheid? Bestel dan het trainingsprogramma Snelheid & Explosiviteit via de afbeelding hieronder!

train je snelheid explosiviteit topsnelheid versnelling

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 5140 stemmen Nee: 7347 stemmen