4 manieren hoe jeugdteams de komende periode fit kunnen blijven

15-10-2020
voetballoopbaan yoga mobiliteit flexibiliteit verbeteren voetbal €12,99 €19,99
€15,99 €19,99
voetballoopbaan €69,99 €102,94
trainingsprogramma schema voor voetballers €19,99
€19,99
voetballoopbaan techniek trainen zwakke been afronding dribbels schoten passing balcontrole trainen €19,99
€19,99
voetballoopbaan conditie testen isrt uithoudingsvermogen €29,99
checklist wedstrijddag voorbereiden voetbalwedstrijd focus concentratie €2,99
succesfactoren profvoetballer worden hoe voetballoopbaan €0,00

Jeugdteams onder de 18 jaar oud mogen in tegenstelling tot volwassenen wel in groepen blijven trainen en (onderling) oefenwedstrijden spelen. Het is dus belangrijk om hier als trainer optimaal van te profiteren om met je team straks zo sterk en fit mogelijk terug de competitie in te gaan.

Hieronder geven we een aantal tips die je direct kunt toepassen.

1. Zorg dat je wekelijks oefenwedstrijden speelt

Aangezien jeugdteams onder de 18 wel onderlinge oefenwedstrijden mogen blijven spelen, zul je hier goed gebruik van moeten maken. Plan de komende vier weekenden in ieder geval elke zaterdag/zondag een onderlinge wedstrijd in (met een scheidsrechter) en probeer deze wedstrijden zo serieus mogelijk te nemen.

Je kunt er zelfs een kleine competitie/toernooi van maken met een eventuele beloning voor de winnaar. Hierdoor blijf je namelijk je wedstrijdritme behouden en blijven spelers de druk voelen om te presteren.

2. Test je spelers direct op hun fysieke gesteldheid

In een periode van verandering is het belangrijk om de conditionele staat van je spelers te testen. Je wilt namelijk weten waar alle spelers nu fysiek staan, en waar ze straks staan zodra de competitie weer van start gaat. Hierop kun je namelijk de intensiteit van de trainingen gaan aanpassen.

Het e-book Conditietesten kan je goed helpen om te bepalen welke testen je moet doen voor welke doeleinden. Bij iedere test in dit e-book staan tevens waardetabellen waarmee je de resultaten van de testen kunt vergelijken.

3. Blijf dezelfde trainingstijden, dagen en intensiteit aanhouden

Je trainingen zijn een belangrijke manier om conditioneel in vorm te blijven, of eventueel conditioneel zelfs sterker te worden. Omdat veel teams waarschijnlijk juist minder gaan trainen, is dit een unieke kans om een conditionele voorsprong te creëren op eventuele concurrenten in de competitie.

4. Stimuleer krachttraining

Krachttraining is een zeer belangrijk onderdeel om de blessuregevoeligheid van spelers zo laag mogelijk te houden. Met name omdat we een koude(re) periode ingaan is het belangrijk om hier preventief goed mee om te gaan. De e-books Gym Routine en Home Routine kunnen je hier goed bij helpen.


pushups squats benen snelheid topsnelheid testen

Poll

Haal jij voor jouw gevoel het maximale uit je talent?
Ja Nee
Ja: 3173 stemmen Nee: 4618 stemmen